preloader-image

Wetzlar en de geschiedenis van de fotografie

Wetzlar

De uitvinding van de Leica-camera in Wetzlar is een spannend verhaal, dat getuigt van veel ontdekkingskracht een een groot innovatievermogen. Kort samengevat: begin vorige eeuw zoekt de opticien en hobbyfotograaf Oskar Barnack naar een mogelijkheid om een kleine, handzame camera te ontwikkelen. Hij gebruikt de bioscoopfilm voor zijn prototypes en noemt zijn ontwikkeling 'lilliputcamera'.

Dan overtuigt hij zijn werkgever Ernst Leitz II de camera te produceren; in 1924 wordt besloten de camera in serie te produceren. De nieuwe, handzame camera ontketent een revolutie in de fotografie. De bedrijfsgeschiedenis gaat verder; er volgen enkele reorganisaties en uiteindelijk verhuist de hoofdvestiging van de cameraproductie naar de nabijgelegen stad Solms.

Maar in 2014 keert Leica Camera AG terug naar Wetzlar; er ontstaat een belevingscentrum met galerie en een hotel, waarbij de fotografie centraal staat.

De geschiedenis van Leica en de fotografie interesseert ook nu nog veel bezoekers aan de Goethe- en optiekstad Wetzlar. Zo kunnen bezoekers in de historische oude binnenstad in het spoor van Oskar Barnack wandelen - de Tourist-Information biedt hiervoor speciale stadsrondleidingen aan - of op eigen gelegenheid in Wetzlar op zoek gaan naar wat ze het mooist vinden om te fotograferen. Om uit te proberen zijn er bij de Tourist-Information camera's en verrekijkers te huur.

Neem voor meer informatie contact op met de Tourist-Information, Domplatz 8, 35578 Wetzlar, telefoon: +49 (0)6441 997755, E-mail: tourist-info(at)wetzlar.remove-this.de, www.wetzlar-tourismus.de

Viseum en optiekparcours - de geschiedenis van de optiek in Wetzlar gaat verder

Allerlei hightechvoorwerpen op het gebied van de optiek en fijnmechanica nodigen de bezoeker aan het Viseum uit deze nader te onderzoeken en ermee te experimenteren, want uitproberen is waar het hier om draait. Een ideale aanvulling op het Viseum is het optiekparcours. In de binnenstad bevinden zich allerlei punten waar optische fenomenen uitgeprobeerd kunnen worden. Hierbij kan het om gezichtsbedrog gaan, maar ook om geavanceerde technologie.

Rondleidingen door het Viseum en voor het optiekparcours kunnen worden geboekt bij de Tourist-Information, Domplatz 8, 35578 Wetzlar, telefoon: +49 (0)6441 997755, e-mail: tourist-info(at)wetzlar.remove-this.de

Über Tourismus in Hessen:

Im Zentrum Deutschlands gelegen bieten die hessischen Regionen und Städte attraktive Urlaubs- und Freizeitmöglichkeiten für Wanderer, Radfahrer, Kultur- und Naturliebhaber, Erholungssuchende und Familien. Fachwerkidylle und Großstadtflair, über 3.300 Kilometer Hessische Radfernwege, unzählige Kulturveranstaltungen, 30 Kur- und Heilbäder, über 3.000 Kilometer qualitätsgeprüfte Wanderwege, eine große Auswahl von UNESCO Welterbestätten, Burgen, Schlösser und Museen in Hülle und Fülle - Hessen ist ein Land der Kontraste. Mehr Informationen unter: www.hessen-tourismus.de und hessen.tourismusnetzwerk.info.

Die HA Hessen Agentur GmbH führt die Maßnahmen zum Tourismus- und Kongressmarketing im Auftrag der Hessischen Landesregierung durch.