preloader-image

Glamping, detectivespelen en het Sterrenpark: Hessens bijzondere belevenissen voor avondmensen en natuurliefhebbers

Copyright Eye Icon© Holger Leue

Of in luxe in de openlucht ...

overnachten, bij maanlicht wandelen door de idyllische landschappen van Hessen, sterren bewonderen vanaf de mooiste plekjes of dieren spotten in hun natuurlijke habitat: De regio’s van Hessen hebben nachtbrakers en natuurliefhebbers iets bijzonders te bieden, en voor elke smaak. Op www.hessen-tourismus.de presenteert HA Hessen Agentur GmbH een aantal bijzondere natuurervaringen in Hessen, waarvan sommige voor spanning en avontuur zorgen en andere ontspanning en onthaasting brengen.

++ BLIND WALK IN DE TAUNUS: AVONTUURLIJKE TOCHT DOOR HET GROEN ++

In de Taunus-streek is het devies: “Benader het vertrouwde en bekende telkens vanuit een ander perspectief en bekijk het dan met andere ogen”. Op de “Blind Walk” op 2 en 23 september 2018 moeten bezoekers op hun intuïtie vertrouwen om heelhuids door Oberursel te komen, omdat ze door de gids geblinddoekt zijn. Weiden en bossen mogen alleen ontdekt worden met oren, neus en handen. In paren van twee laten de meer avontuurlijk ingestelde gasten zich door elkaar over de paden gidsen, waarbij ze bijvoorbeeld testen of ze bepaalde taken ook zonder oogcontact weten uit te voeren. De deelnemers wordt daarnaast nog in het vooruitzicht gesteld dat ze allerlei dingen blind moeten proeven, waarbij het dus alleen het gevoel voor geur en smaak is dat beslist. Voor deelname aan de blind walk wordt de gasten verzocht weerbestendige kleding bij zich te hebben, schoenen die tegen een stootje kunnen, een zitkussen en wat om te drinken.

++ WILDE KATTEN-BOSAVONTUUR: BELEVENISPAD OP DE WINTERSTEIN IN DE HOCHTAUNUS ++

Dierenvrienden zijn met het “WILDE KATTEN-BOSAVONTUUR” in de Hochtaunus aan het goede adres. Met tien plekken waar informatieborden staan, verspreid over het gehele parcours van ongeveer zeven kilometer, kan iedereen die daar belangstelling voor heeft hier op gemiddeld 190 meter boven de zeespiegel van alles ontdekken en beleven. Bezoekers kunnen hun eigen smartphone gebruiken als audiogids en krijgen dan op de diverse punten langs de route een boeiende uitleg over de beschermde diersoort in kwestie. De wandeling over de zwerfpaden duurt ongeveer vier uur. Begin- en eindpunt is het parkeerterrein Winterstein voor wandelaars, bereikbaar via de afslag van de snelweg Ober-Mörlen. Voor het WILDE KATTEN-bosavontuur zijn regenbestendige kleding en stevige schoenen nodig. Kinderen mogen het goed bewegwijzerde pad alleen bezoeken onder begeleiding van een volwassene. Volgen van dit pad is voor eigen risico, kost niets en is het hele jaar door mogelijk. http://www.bund-hessen.de/themen_und_projekte/natur_und_artenschutz/rettungsnetz_wildkatze/wildkatzen_walderlebnis/

++ NACHTWANDELINGEN MET GIDS DOOR HET VULKANISCHE GEBIED VOGELSBERG ++

Als grootste basaltmassief van Midden-Europa heeft de vulkaanregio Vogelsberg, met zijn zeshoekige basaltzuilen en -blokken, betoverde bossen, gedoofde vulkaantrechters en kasteelruïnes, de bezoekers veel te bieden, vooral wanneer het begint te schemeren. Speciaal daarvoor opgeleide gidsen van het natuurpark Vulkanregion Vogelsberg verzorgen diverse spannende nachtwandelingen. Op 6 september kunnen nachtbrakers bij de Hoherodskopf op een twee uur durende tocht in het licht van de volle maan langs het boomtoppad diverse oude cultusplaatsen ontdekken. Vooral na zonsondergang trekt het maanlicht nachtdieren aan die zich overdag in hun grotten verscholen houden maar die ’s nachts met een beetje geluk kunnen worden betrapt. Volwassenen betalen € 9,90. Voor kinderen tot 16 jaar kost de wandeling € 5,90. Tijdens de drie uur durende griezeltocht voor volwassen wandelaars op 27 oktober 2017 verkennen natuurliefhebbers het huis van de “Witte Vrouw”, de mystieke figuur van een legende uit Vogelsberg. De start is om 19.45 uur. Deelname aan de griezeltocht voor volwassenen kost € 5 per persoon, de wandeling begint om 19.00 uur. www.bit.ly/NaturparkVogelsberg

++ SPOOKACHTIGE RONDLEIDING VOOR KINDEREN DOOR HET WEERPARK VAN OFFENBACH ++

Bij schemering nodigt het weerpark in Offenbach, vlakbij Frankfurt am Main, kinderen tussen de zes en twaalf jaar uit voor een wel bijzonder spookachtige belevenis. Op deze spookachtige rondleiding op 28 oktober 2017 gaan de gidsen van het weerpark gehuld in vreeswekkende kostuums. Aldus verkleed begeleiden ze de kinderen door het onderwijspark van ongeveer 20.000 vierkante meter, waar overdag met behulp van verschillende informatieborden uitleg wordt gegeven over het samenspel van zon, lucht en water. Als het begint te schemeren, verandert dit echter zomaar in een geheimzinnig belevenispad: Verspreid over het hele park staan duistere figuren de kinderen op “magische plekken” op te wachten, om hen dan te trakteren op angstaanjagende verhalen die altijd iets te maken hebben met meteorologie. De rondleiding begint om 18.00 uur en eindigt om 20.30 uur. Deelname kost € 5 voor kinderen. www.wetterpark-offenbach.de

++ WILDNISSCHULE WURZELTRAPP IN DE GEMEENTE JOSSGRUND ++

Vooral voor natuurliefhebbers is een bezoek aan de Wildnisschule Wurzeltapp Wilderness School Hessen, in de gemeente Jossgrund, district Main-Kinzig, een must: Alex Trapp voelt zich als expert in de natuur helemaal thuis en kan bezoekers van alles vertellen over spoorzoeken, survival in het bos en het aanscherpen van je eigen zintuigen. Wie het woud en zijn geheimen nader wil leren kennen, kan de nieuw aangeleerde vaardigheden direct in de natuur uitproberen. Er worden diverse cursussen gegeven, voor elke leeftijdsgroep en op verschillende momenten van het jaar. De “Basiscursus spoorzoeken” bijvoorbeeld wordt het hele jaar door gegeven, voor geïnteresseerden van tien jaar en ouder, en duurt maximaal drie dagen. Daar leren de deelnemers hun waarneming aan te scherpen, aandacht te hebben voor de kleinste signalen die zich in de wildernis voordoen en na te gaan door welke dieren en planten ze precies worden omringd. Prijzen en beschikbaarheid op aanvraag. http://www.wurzeltrapp.de/

++ RUIMTEKLANKEN EN RONDLEIDINGEN IN STERRENPARK RHÖN ++

Als sterrenpark bij uitstek stelt de Rhön zich op als nachtelijke beschermer van alle planten en nachtdieren. Tijdens de rondleidingen kunnen bezoekers hier op de bijzonder lichtarme “sterrenkijkplekken” kijken naar de maan, sterren en zelfs vallende sterren. Voor geïnteresseerden zijn er langs de premium-wandelroute “Hochrhöner” verschillende nachtwandelingen mogelijk, zoals de “Sterrenkijkerwandeling”, de “Maanlichtwandeling” of een “Keltische tocht”. Deelnemers komen interessante feiten te weten over het ontstaan van de seizoenen, over theoretische sterrenkunde en de geschiedenis van sterren, sterrenbeelden en planeten. Verder worden de liefhebbers van alles wat met de ruimte te maken heeft op hun wenken bediend tijdens de Galaxosconcerten van Frank Tischer, in de Radom op de Wasserkuppe. Onder het motto “Muziek uit Ruimte en Tijd” brengt de kunstenaar de toehoorders op 10 september en 1 oktober 2017 onder zijn betovering met virtuoze, sferische composities en neemt hij hen mee op een mentale reis door het heelal. Concertkaartjes voor volwassenen zijn verkrijgbaar vanaf € 8 en geven ook toegang tot het uitkijkplatform en het museum. https://www.rhoen.de/urlaub-kultur-ferien-wellness/wandern-natur/nachtwandern/index.html

++ AVONTUURRONDLEIDINGEN IN HET NATIONAAL PARK KELLERWALD-EDERSEE ++

Het nationaal park Kellerwald-Edersee trekt met zijn rode beukenbossen, behorend tot de grootste in Midden-Europa, jaarlijks duizenden natuurliefhebbers naar de wildernis. Oude bossen op heuveltoppen, kloven, rotspartijen en opgestapelde zwerfkeien, halfnatuurlijke bronnen en beken, maar ook stille dalen met enkel weide en bosweiden maken deel uit van de ongeveer 5700 hectare van dit UNESCO-werelderfgoed, dat met de vele routes die er zijn uitgestippeld zeer aantrekkelijk is voor het maken van wandelingen en fietstochten. Het hele jaar door trekken diverse rondleidingen en evenementen bezoekers naar het Nationaalparkcentrum Kellerwald en het WildtierPark Edersee. Zo is er met de zogeheten Avonturendag op 13 september 2017 op de Wildnisschule met “Koning van het Woud: het Edelhert” een bijzonder evenement gecreëerd speciaal voor gezinnen met kinderen. Van 19.00 tot 21.00 uur zullen geïnteresseerde bezoekers van zeven jaar en ouder alles leren wat ze moeten weten over het edelhert in zijn natuurlijke habitat. Deelname kost vijf euro per persoon. Een soortgelijk evenement is de “Avond van het Vleermuisavontuur”, op 15 september 2017 georganiseerd met medewerking van de jongerenafdeling van de vereniging voor natuurbescherming (NAJU). Van 19:30 tot 21:30 uur is er dan een rondleiding door het Nationaalparkcentrum, die ook een attractie in petto heeft: Bezoekers kunnen dan de nachtelijk vliegende zoogdieren in levenden lijve observeren en zien hoe die beesten in de schemering actief worden.  https://www.nationalpark-kellerwald-edersee.de/de/veranstaltungen/

++ HERDERSUURTJES IN HET NATIONAAL PARK KELLERWALD-EDERSEE ++

Tijdens een herdersuurtje in wat vermoedelijk een van de allerkleinste “hotels” in Hessen is, kunnen vakantiegangers het hele jaar door een heel bijzondere natuurbelevenis ervaren: De gezellige woonwagens van Ferienhaus Schöneweiß in het nationaal park Kellerwald-Edersee staan middenin de weideboomgaarden onder de appel- en perenbomen. Die zijn vooral leuk voor gezinnen, jonge en jonggebleven avonturiers en verliefde stelletjes. De wagens zijn klein maar fijn en verspreiden met hun gezellige nomadische uitstraling een romantische sfeer. Omdat ze een gecombineerde woon- en slaapruimte hebben, een tafel met twee zitplaatsen, een opbergplank en een tweepersoonsbed, kunt u met z’n tweetjes in alle rust een paar dagen doorbrengen aan de rand van het nationaal park. De woonwagens zijn uitsluitend te boeken in combinatie met een vakantiehuis, omdat ze niet zijn aangesloten op water en licht. De woonwagen kan het hele jaar door gehuurd worden en kost € 60 per nacht voor twee personen. http://www.ferienhaus-edersee.de

++ DETECTIVE-HERFST IN NATUURPARK HABICHTSWALD ++

Voor degenen die graag naar misdaadseries kijken worden er in het natuurpark Habichtswald speciale rondleidingen gegeven. Regisseurs van theaterschuur Elmshagen hebben voor deelnemers aan de spannende wandelingen een aantal mysterieuze gevallen verzonnen. Liefhebbers van thrillers en amateur-inspecteurs hebben op die wandelingen gemiddeld drie uur lang alle gelegenheid hun creativiteit de vrije loop te laten. De wandelingen hebben net als bij de echte series ook titels meegekregen, zoals “De dode langs de Habichtswaldsteig, “Bloed in het Water” of “De Schat der Dode Paarden”. Dat zijn stuk voor stuk spannende zaken met een lokaal tintje die de deelnemers moeten zien op te lossen. Na afloop wordt er dan door de hele groep rechercheurs gedineerd. De thrillerwandelingen beginnen telkens om 18.00 uur. Deelname staat open voor iedereen en kost € 19 per persoon. De eerstvolgende aflevering getiteld “De Schat der Dode Paarden” wordt gedraaid op 15 september 2017 en begint bij het herdershuis in Edermünde-Haldorf. https://www.urlaub-habichtswald.de/urlaubsideen/gruppenangebote/krimiwanderung

++ NACHTWANDELING IN HET OUDE FAZANTENPARK VAN HANAU ++

Op 20 oktober 2017 kan in het oude fazantenpark Hanau Klein-Auheim door het hele gezin gezocht worden naar een schat: Als onderdeel van een nachtwandeling gaan jong en oud op zoek naar een verborgen schat, waarbij de deelnemers onderweg spannende opdrachten en puzzels moeten oplossen. Tijdens de avontuurlijke zoektocht kunt u met een beetje geluk nachtdieren als lynxen, wilde zwijnen en wolven observeren. Bij het daarop aansluitende kampvuur en het gezamenlijke grillen kan iedereen dan weer op sterkte komen. De excursie begint om 17.30 uur en eindigt om 21.00 uur. Het kost € 9 voor kinderen van zeven tot twaalf jaar, inclusief toegang tot het wildpark. Volwassenen betalen € 11. Voor deelname aan de nachtwandeling is telefonisch aanmelden vooraf verplicht.

++ AVONTUUR OP DE HAUSBERG IN KLIMBOS WIESBADEN ++

“Kletterwald Neroberg”, gelegen aan de rand van het stadsbos van Wiesbaden aan de voet van de Neroberg, nodigt beginnende bergbeklimmers uit om hier te midden van een idyllische natuur een sportieve uitdaging aan te gaan, met achttien klimroutes op verschillende hoogtes van een oplopende moeilijkheidsgraad. Tussen oude eiken- en beukenbomen kunt u dan genieten van een indrukwekkend uitzicht over de boomtoppen van Wiesbaden. Als een van de grootste hochseilparcoursen van Duitsland is het klimbos zeer geliefd bij kinderen en de opgroeiende jeugd. Voor een drie uur durende klimtocht betalen volwassenen € 19, inclusief instructie en klimmateriaal; voor kinderen en de jeugd is het € 13. Er is ook een speciaal kinderparcours, en dat kost € 7. Het klimbos is nog open tot november, buiten de vakantietijd, elke woensdag tot en met vrijdag vanaf 10.00 uur, en in het weekend en op feestdagen vanaf 9.00 uur. Tijdens de vakanties opent het klimpark elke dag om 10.00 uur, voor schoolklassen en groepen om 9.00 uur. http://www.kletterwald-neroberg.de/

++ OVERNACHTEN IN JOERTEN IN HET ODENWALD ++

Wie na alle activiteiten zoekt naar rust en stilte te midden van de natuur, zal dat vinden door te overnachten in het gezellige joertenkamp in het Odenwald. In hetzelfde soort handgemaakte ronde tenten dat jaren geleden al door Mongolische en Kirgizische nomaden als traditionele woning is gebruikt, kunnen gasten het hele jaar door er even helemaal uit zijn door via het koepeldak van de tent de sterrenhemel te bewonderen, of heerlijk te vertoeven op het joerten-terras. De joerten zijn comfortabel ingericht en uitgerust met een royaal tweepersoonsbed, een houten vloer en een open keuken buiten. De vele kleine, liefdevol aangebrachte details verlenen het geheel een behaaglijke sfeer. Vanuit de tent heb je vrij zicht op het omliggende groen, en terwijl je aan het koken bent hoor je de vogels om je heen zingen. Er is een toiletgebouwtje en je kunt ook gebruik maken van een wasplaats. Om optimaal te kunnen genieten van de schoonheid van het omringende landschap, is het mogelijk om tochtjes te maken over goed gemarkeerde wandelpaden, of op de mountainbike over de afwisselende routes die daar in de omgeving voor zijn uitgezet. Overnachten in een joert is mogelijk voor minimaal twee personen en vanaf € 60 per nacht. Je kunt kiezen uit een kleine of een grote joert, allemaal voorzien van een tweepersoonsbed, comfortabele tapijten en een kleine tafel. http://www.jurtenkurt.de/

++ LUXUEUS OVERNACHTEN ONDER DE STERRENHEMEL IN DE LANDELIJKE HERBERG GRÜNE KUTTE BERNSHAUSEN ++

Het begrip Glamping krijgt een geheel nieuwe inhoud in de Rhöner Sterrenwagen in herberg de Grüne Kutte Bernshausen. Hier ondergaan gasten de natuur met al hun zintuigen, zonder daarvoor te moeten afzien van alle comfort. Het luxueus ingerichte appartement op wielen heeft een glazen dak boven het slaapgedeelte, waardoor de bezoekers onbelemmerd zicht hebben op de sterrenhemel. In het sterrenpark Rhön krijg je goed zicht op duizenden sterren, zoals de Melkweg, het Zodiakale licht en andere hemelobjecten. Middenin het sterrenlichtreservaat staan er een soort salonwagens met een royaal interieur van 20 vierkante meter, uitgerust met een eigen badkamer met regendouche en een als sterrenhemel uitgevoerde achterwand, een kleine salon, een eigen mini-keuken en een flatscreen-tv. Op koudere dagen zorgen een geïntegreerd vloerverwarmingssysteem en een gezellige houtkachel dat het binnen behaaglijk warm blijft. De prijs is € 150 per nacht voor twee personen. De prijs is inclusief het gebruik van de wagen en alle bijkomende kosten, handdoeken en een mandje met brandhout voor de kachel. De sterrenwagen kan het hele jaar door worden geboekt. https://www.gruene-kutte.de/wohnen/sternenwagen/

Meer informatie over bijzondere evenementen en aanbiedingen in Hessen voor nachtbrakers en natuurliefhebbers vinden belangstellenden op:
Over toerisme in Hessen:

De regio’s en steden van Hessen, centraal gelegen in Duitsland, hebben aantrekkelijke mogelijkheden voor vakantie en recreatie voor wandelaars, fietsers, cultuur- en natuurliefhebbers, mensen die op zoek zijn naar ontspanning en gezinnen. Idyllische vakwerkdorpen en grootstedelijke flair, voor meer dan 3300 kilometer aan langeafstandsroutes voor fietsers in Hessen, alle mogelijke culturele evenementen, eenendertig kuuroorden, meer dan drieduizend kilometer gecertificeerde wandelpaden, een hele keur aan UNESCO-werelderfgoederen, kastelen, paleizen en musea in overvloed: Hessen is een land van contrasten.

Meer informatie op: www.hessen-tourismus.de

HA Hessen Agentur GmbH bevordert namens de regering van de deelstaat Hessen het toerisme en het congreswezen.