preloader-image Odenwald Tourismus GmbH

Bunkers, grafkelders en catacomben: afdalen in het onderaardse in Hessen

Hessen heeft veel meer te bieden dan op het eerste gezicht lijkt. Onder onze voeten is nog een hele wereld te ontdekken.

Bij het bezichtigen van bunkers, grafkelders, mijnen, schachten, catacomben en grotten krijgt u een fascinerend inzicht in de geschiedenis van de regio’s van Hessen. Er zijn onder meer rondleidingen voor avontuurlijk ingestelde bezoekers, mensen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis, grotduikers en andere stoere types, en die doen daar ervaringen op die ze geen van allen zullen vergeten. Op www.hessen-tourismus.de presenteert HA Hessen Agentur GmbH enkele tips om de onderaardse gewelven van Hessen te ontdekken.

++ Een duik nemen in de onderaardse wereld van Willingen: voor bezoek opengestelde leisteengroeve “Christine” ++

Al meer dan honderd jaar is de leisteengroeve “Christine” in Willingen in Noord-Hessen opengesteld voor het publiek, dat alles kan bezichtigen onder deskundige begeleiding. Hier vernemen de bezoekers allerlei wetenswaardigheden over het ontstaan en het delven van leisteen, tot en met de verwerking en het gebruik van leisteen bovengronds. Zelfs duikers komen hier aan hun trekken. Aan een lifeline van 1,2 km lang kunnen geoefende grotduikers de ondergelopen gewelven verkennen. In het licht van de schijnwerpers wordt er iets zichtbaar van het mysterie van het onderaardse. Attributen als kleding, schoenen, flessen, flessen, gereedschappen, pijpen, rails en trolleys zijn er nog de stille getuigen van. Openingstijden: November t/m maart: Woensdag - zondag 10.00 uur en 11.00 uur; april tot oktober: woensdag - zaterdag om 10, 11, 15 en 16 uur; zondags om 10 en 11 uur. Entree voor volwassenen € 3,50 voor volwassenen, voor kinderen (4-12 jaar) € 2,00.

++ Herbststein: reis naar het vulkanische verleden ++

De stadsrondleiding door Herbststein begint op het marktplein en voert naar het mysterieuze onderaardse gewelf uit de 13e eeuw. Het gewelf is niet alleen in cultuurhistorisch opzicht interessant, als het enige overblijfsel van een niet meer bestaande burcht, maar het bezichtigen ervan is ook een goede manier om iets te weten te komen over het vulkanische verleden van de Vogelsberg. Eenmaal in het gewelf, hebben de bezoekers rondom zicht op de lavastromen die hier in de Vogelsberg zijn gestold. Er zijn hier langs de wanden afzettingen van vulkanische as te zien die door vulkaanuitbarstingen in de omgeving zijn afgedekt. De bovenste lavastroom heeft deze as rood gekleurd bij een temperatuur van ongeveer 1300 graden, op dezelfde manier als waarmee aardewerk in een oven gebakken wordt. Deze laag was het gemakkelijkst om te bewerken en weg te bikken, om een kelder te bouwen die tot op de dag van vandaag stabiel is. De eerstvolgende mogelijkheid is op: 21 oktober 2018 om 14.00 uur. Prijs voor volwassenen € 3, voor kinderen (vanaf 6 jaar) € 2, gezinnen € 8.

www.herbstein.de/index_main.php

++ IJskelder, wijnkelder en schuilkelder: Kassel ondergronds ++

Sinds de 13e eeuw is de Weinberg van de Kassel altijd geassocieerd met wijnbouw. Diep uitgegraven in de kalkstenen rotsen bevindt zich een gangenstelsel dat ooit dienst deed als ijskelder en wijnkelder en later ook als schuilkelder. Hier heerst het hele jaar door een temperatuur van 11 graden. Tien ingangen en negen schachten vormen een labyrint van doorgangen, die voor een deel heel smal, donker en laag zijn. Wie zich daar niet door laat afschrikken, moet dit tunnelcomplex zeker eens komen verkennen, zij het wel onder leiding van een gids. Er op eigen houtje gaan ronddwalen is levensgevaarlijk. Entree € 5, aanmelden vooraf verplicht.
Voor nog meer onbekende en verborgen plekken in Kassel die niet of slechts gedeeltelijk toegankelijk zijn voor het publiek, zijn de bezoekers aangewezen op de ViKoNauten. Dit is een vereniging die via de projectgroep “Kassel Total” zulke plekken weer tot leven probeert te brengen met historische rondleidingen en ensceneringen. De ViKoNauten verzorgen bijzondere stadsrondleidingen voor individuele deelnemers, schoolklassen en geboekte groepen, en organiseren daarnaast regelmatig speciale evenementen. “Sonntags im Bunker” en “Kasseler Unterwelten” zijn slechts twee voorbeelden van de spannende rondleidingen die zij op het programma hebben staan.

www.vikonauten.de

++ Bad Homburg: bezoek aan de grafkelder van de landgraven ++

In Bad Homburg vor der Höhe zijn er ook onder de stad en onder het bekende slot van van de landgraven speciale rondleidingen, want onder de slotkapel bevindt zich de grafkelder. Met 77 graven is het een van de grootste en historisch meest belangwekkende begraafplaatsen van Hessen. In de crypte liggen de leden van de heersende dynastie van Hessen-Homburg in rijkbewerkte of juist heel sobere kisten. De groeve is uitsluitend open bij speciale gelegenheden en is de eerstvolgende keer toegankelijk voor het publiek op Reformatiedag op dinsdag 31 oktober van 17.00 tot 21.00 uur. De laatste bezoekers worden binnengelaten tot 20:30 uur. Verzamelplaats voor de rondleidingen is de museumwinkel bij de entree van het slot, waar bezoekers een bezichtiging van de crypte kunnen boeken voor de prijs van vijf euro per persoon.

++ Bad Nauheim: kijkje in de catacomben van de Sprudelhof ++

De ondergrondse rondleiding door de catacomben van de Sprudelhof vindt elke eerste donderdag van de maand plaats, van november tot maart. Het is een initiatief van Bad Nauheim Stadtmarketing und Tourismus GmbH in samenwerking met de Stiftung Sprudelhof Bad Nauheim. Bezoekers volgen de onderaardse doorgang vanuit de zogeheten Sprudelkammer tot aan Sprudel XIV. Vandaar gaat het verder richting het badwaterkanaal. De speciale rondleiding geeft een zeldzaam inzicht in de techniek van de badinstallaties. De leidingen en ketels die het geneeskrachtige water uit een diepte van 210 meter naar de badkuipen stuwen, zijn meer dan honderd jaar oud en nog steeds volledig functioneel. Vanwege de benauwde ruimte, de hoge luchtvochtigheid en de lage plafonds in het onderaardse van de Sprudelhof is deze rondleiding niet geschikt voor iedereen. Deelnemers moeten ouder dan 16 en fysiek fit zijn. Stevige schoenen en goed isolerende kleding is vereist. De rondleiding duurt anderhalf uur en kost € 15. Deelname is alleen mogelijk na aanmelding vooraf bij Bad Nauheim Stadtmarketing und Tourismus GmbH.

++ De Hausertor-schachten: blik op een zwarte periode in de geschiedenis van Wetzlar ++

Direct aan de rand van de oude binnenstad van Wetzlar ligt de ingang van de schachten van de Hausertor. De onverlichte schachten zijn alleen toegankelijk in het kader van rondleidingen die geboekt kunnen worden bij het bureau toeristeninformatie van Wetzlar. Elke tweede zaterdag van de maand vindt er ook een openbare rondleiding plaats. De rondleidingen in het gangenstelsel geven iets te zien van de meest zwarte periode uit de geschiedenis van Wetzlar. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de schachten door krijgsgevangenen en plaatselijke mijnwerkers in de omliggende heuvels met explosieven aangelegd. In deze verborgen faciliteiten werd een zogenaamde “kriegswichtige” productie draaiende gehouden, maar ook diende het complex de lokale bevolking als bescherming tegen de bombardementen. Het gangenstelsel bestaat uit een afgewerkt gedeelte en een deel waar het oorspronkelijke gesteente nog zichtbaar is. Vandaar dat deze rondleiding ook een goed inzicht geeft in de regionale geologie. De rondleidingen vinden regelmatig plaats op de tweede zaterdag van de maand om 15.00 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar voor € 6 (met speciale korting € 3).

www.wetzlar-tourismus.de

++ Kristallen grot van Kubach: de enige calcietgrot van Duitsland ++

De kristallen grot van Kubach is de enige calcietgrot van Duitsland. Omgeven door 350 miljoen jaar oude kalksteen, getooid met talloze kristallen en pareldruipstenen, krijgt de bezoeker een goed inzicht in de geologische processen. Met een grot van dertig meter hoog heeft de Kristallhöhle ook de hoogste in zijn soort in Duitsland in het complex. Het grottencomplex van Kubach is ontstaan in de ijstijd en is tot op heden nog maar voor een klein deel blootgelegd. Deskundige gidsen vertellen u op een rondleiding van drie kwartier alles wat u maar weten moet. Het grottenseizoen eindigt in 2017 op 5 november. Openingstijden: Doordeweeks van 15 tot 17 uur, zaterdag en zondag van 10 tot 17 uur, off. feestdagen en lange weekends van 10 tot 17.00 uur. Entree voor volwassenen € 6, voor kinderen (3-5 jaar) € 1,50, met speciale korting € 4.

www.kubacherkristallhoehle.de

++ Marie in de Kohlbach: geotoop van het jaar ++

De kleine, maar vooral historisch belangwekkende en idyllisch gelegen mijn “Marie in der Kohlbach” die voor het publiek is opengesteld, bergt de nodige verrassingen in zich. Dit jaar is deze door het UNESCO geo-natuurpark Bergstraße-Odenwald uitgeroepen tot geotoop van het jaar. De mijn ligt in een bos bij Hohensachsen, een wijk in Weinheim. De blik op deze voormalige zilvermijn is letterlijk heel diep. Vanaf de voet van de vallei die toegang geeft tot de mijn loopt er een open schacht van vijftig meter lang door tot in de berg. En er zijn nog twee schachten die naar de diepte leiden. Eerverleden jaar werd de rest blootgelegd van de middeleeuwse pompschacht, die in de 18e eeuw grotendeels verwoest is doordat er in het wilde weg kwarts werd gedolven. Sindsdien is de schacht bedolven onder grote massa’s puin. Rondleidingen op afspraak, toegang tegen een vrijwillige bijdrage.

++ Afsluiting van het seizoen: bezoekersmijn en interactief informatiecentrum “Groeve Christiane” ++

Nog tot eind oktober kunnen belangstellenden in Noord-Hessen, de wereld van de gebroeders Grimm, elke woensdag, zaterdag, zondag en feestdag in het natuurpark Diemelsee de fascinerende onderaardse wereld van de mijn “Christiane” verkennen. Ex-mijnwerkers hebben spannende verhalen over de winning van ijzererts door de eeuwen heen. Doordat deze verhalen uit de eerste hand komen, ontstaat er daar in de mijn, mede tegen de achtergrond van het rood doorschijnende ijzererts in het rotsmassief, telkens een heel speciale sfeer. Op de bijbehorende expositie is het werk van de mijnwerkers, de ontwikkeling van ijzererts en mijnbouw interactief en op een spannende uitgebeeld. Openingstijden: Woensdag en zaterdag van 13 tot 17 uur, zon- en feestdagen van 10 tot 17 uur. Entree voor volwassenen € 6,00, voor kinderen (tot 15 jaar) € 4,00.

++ Goldhausen: met een bouwhelm op naar de grootste goudvindplaats van Duitsland ++

Als u wilt weten waar reeds in de middeleeuwen goud werd gedolven, moet u de goudmijn en de directiekeet Goldhausen in Korbach in Noord-Hessen eens bezichtigen. Hier bevindt zich de grootste goudvindplaats van Duitsland. De temperatuur is hier constant acht graden Celsius. Tot 29 oktober 2017 worden in de “Unteren-Tiefe-Tal-Stollen” avontuurlijke rondleidingen van twee uur gegeven. Elke bezoeker krijgt dan een bouwhelm op, moet een poncho en rubberlaarzen aan en krijgt een mijnlamp in de handen gedrukt. De openingstijden variëren en kunnen bij het toeristeninformatiebureau in Korbach worden opgevraagd. Entree voor volwassenen € 7,00, voor kinderen (6-14 jaar) € 3,50.

++ Hoher Meißner: op het Knappenpad de geheimen van het zwarte goud op het spoor komen ++

De Hohe Meißner in het Fulda-Werra-gebergte staat bij menigeen bekend als het thuishonk van de sprookjesfiguur Vrouw Holle. Toch is ook hier vierhonderd jaar lang gegraven naar het “zwarte goud”. Op een rondleiding met een gids door de oude schachten, kom je als bezoeker meer te weten over de historische achtergronden van de winning van bruinkool, het bestaan als mijnwerker en hoe uit het “zwarte goud” het “witte goud” voortkwam. Deze wandeling kan ook geboekt worden als verlenging van het zogenaamde Knappenpfad, waar bezoekers naar een steenkoolbrand op de stinksteenmuur worden geleid die al vierhonderd jaar aan het nagloeien is. Prijzen: Knappenpfad (2 uur) per persoon € 3,50; verlengde route (3 uur) per persoon € 4. Informatie over het natuurpark Meißner-Kaufunger-Wald.

++ Bergfreiheit: reis naar het verleden van de nederzetting van mijnwerkers ++

Bergfreiheit is het “juwelenkistje in het Kellerwald” en een populair vakantieoord middenin een van de grootste beukenbossen van Europa. Het voormalige mijnwerkersdorp in de Urff-vallei was ooit het centrum van de mijnbouw in het Kellerwald. Het luchtkuuroord Bergfreiheit werd opgericht ten tijde van de koper- en ertswinning. Een bezoekersmijn, het historische mijnbouwbureau en de mijnwerkerskerk verwijzen nog steeds naar het verleden van dit oord als nederzetting voor mijnwerkers. Openingstijden: tot 31 oktober van woensdag tot zondag van 14 tot 15.30 uur. Entree voor volwassenen € 4,00, voor kinderen (tot 14 jaar) € 2,00.

++ Ludwig-mijn: een belangrijk industrieel monument ++

In de schacht van de Ludwig-mijn in Wald-Michelbach is van 1870 tot aan de eeuwwisseling mangaanerts gewonnen. Eind jaren negentig van de vorige eeuw werd de oude mijnschacht opengesteld voor het publiek. Bebouwingen werden vernieuwd, modder en puin verwijderd, afwateringsgoten gegraven en een wegverharding aangelegd. Zo kon een belangrijk industrieel monument behouden blijven voor het nageslacht. Tegenwoordig mag men tegen betaling de 85 m lange schacht in en het met veel liefde geënsceneerde buitenterrein bezichtigen. Oude stukken gereedschap langs de kant van de weg geven een glimp te zien van het harde leven van mijnwerkers in die tijd. Rondleidingen, bij voorkeur voor groepen van vijf of meer personen, op afspraak.

www.grube-ludwig.de

Meer informatie over bijzondere evenementen en aanbiedingen in Hessen voor duurzame bestemmingen is te vinden op:
OVER TOERISME IN HESSEN:

De regio’s en steden van Hessen, centraal gelegen in Duitsland, hebben aantrekkelijke mogelijkheden voor vakantie en recreatie voor wandelaars, fietsers, cultuur- en natuurliefhebbers, mensen die op zoek zijn naar ontspanning en gezinnen. Idyllische vakwerkdorpen en grootstedelijke flair, voor meer dan 3300 kilometer aan langeafstandsroutes voor fietsers in Hessen, alle mogelijke culturele evenementen, eenendertig kuuroorden, meer dan drieduizend kilometer gecertificeerde wandelpaden, een hele keur aan UNESCO-werelderfgoederen, kastelen, paleizen en musea in overvloed: Hessen is een land van contrasten.

Meer informatie op: www.hessen-tourismus.de

HA Hessen Agentur GmbH bevordert namens de regering van de deelstaat Hessen het toerisme en het congreswezen.

<h5/>